Auto importeren uit Duitsland

Er zijn vele redenen aan te wijzen waarom het juist zo interessant is om een auto uit Duitsland te importeren.

Importauto aanbod bekijken

Auto importeren uit Duitsland

Auto importeren Duitsland

Op jaarbasis worden er momenteel zo’n 200 duizend gebruikte auto’s geïmporteerd. Van deze import auto’s komt het merendeel, meer dan 60%, uit Duitsland. Hoe komt het toch dat het importeren van auto’s uit met name Duitsland zo populair is? We hebben niet alleen uitgezocht waar onze importauto’s vandaan komen, we hebben ook op een rij gezet waarom het invoeren van een Duitse auto juist nu zo populair is.

mrwheelson-line-up-opel-volkswagen-audi-zonder-kentekenplaat

Komen de import auto’s alleen uit Duitsland?

Hoewel Duitsland veruit het meest populair is als het gaat om importeren van tweedehands auto’s uit het buitenland, komen er bijvoorbeeld ook veel auto’s vanuit België, Frankrijk, Spanje en Italië. De top 10 importlanden wordt afgesloten door landen zoals Denemarken, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk en Polen.

Wat maakt Duitsland zo populair?

Er zijn vele redenen aan te wijzen waarom het juist zo interessant is om een auto uit Duitsland te importeren. Je kunt hierbij denken aan redenen op het gebied van afstand, taal, kwaliteit, motoren, keuze, uitrusting, kilometerstand, importheffingen en dieselpaniek. Daarnaast zullen we ook de nadelen van het importeren van een tweedehands auto uit Duitsland voor je op een rij zetten.

Auto kopen in Duitsland

Het kopen van een auto uit Duitsland is iets wat steeds meer Nederlandse autokopers in overweging nemen. Levert dit zoveel voordeel dat het de moeite waard is om een tweedehands auto te kopen in Duitsland en deze in te voeren in plaats van deze normaal in Nederland te kopen? De antwoorden zul je hier vinden.

Occasions Duitsland

Het Duitse occasion aanbod is enorm. Daardoor liggen de prijzen laag en kun je ook heel gericht zoeken op bepaalde opties en kleurcombinaties. Het is bijna alsof je een nieuwe auto samenstelt. Niet alleen is er veel meer occasion-aanbod in Duitsland, het gebruikte auto aanbod is ook nog eens veel jonger.

Afstand

Waarom zou een auto uit bijvoorbeeld Spanje vaak minder interessant zijn om te importeren dan een auto uit Duitsland? Dit komt onder andere door de transportkosten. De maximale afstand die een auto uit Duitsland moet overbruggen voordat die bij een Nederlandse koper op de stoep staat is duizend kilometer. Dan moet de koper wel in het noordelijkste puntje van Friesland wonen, en de auto in het zuidelijkste puntje van Beieren staan. Dat is heel wat anders dan de afstand die een auto uit Zuid-Spanje, Zuid-Italië of Griekenland moet afleggen naar diezelfde koper, want dan kan de afstand zomaar oplopen tot 2.500 km. Reken voor het transport één euro exclusief BTW per kilometer afstand. Staat een auto 750 km ver weg, dan moet je rekening houden met € 750 excl. BTW aan kosten. Hier komen kosten voor eventuele de tol, bootovertochten en overnachtingen nog bovenop.

Taal

Een ander voordeel van de auto’s die in Duitsland worden aangeboden is de taal. Duits is onder Nederlanders, na het Engels, de tweede vreemde taal die wij spreken. Meer dan 70% van de Nederlanders geeft aan Duits te spreken. Wat ook helpt is dat 51% van de Duitsers beweert Engels te spreken. Hierdoor worden taalissues grotendeels voorkomen. Dit neemt niet weg dat we qua cultuur vaak wel een flinke brug te slaan hebben. Wist je trouwens dat minder dan 1% van de Nederlanders polyglot is? Dan spreek je 6 talen of meer. Er zijn zelfs hyperglotten, die spreken meer dan 10 talen.

Kwaliteit

Het klimaat en het wegennet in Duitsland is bijna te vergelijken met dat in Nederland. Geen ijskoude winters met temperaturen onder de -20 en geen extreem hete zomers met temperaturen boven de 40 graden Celsius. Ook is de kwaliteit van de Duitse wegen goed te noemen. Een stuk beter dan de wegen in bijvoorbeeld Zuid-Europa. Ook is het voor Duitse autobezitters vaak essentieel dat een auto volgens fabrieksvoorschriften door de merkdealer wordt onderhouden. De term ‘Scheckheftgepflegt’ zie je vaak staan bij gebruikte auto’s. Door deze factoren zie je dat auto’s uit Duitsland vaak in een goede staat zijn.

Keuze

Als je het aanbod op de Duitse occasionwebsites bij elkaar optelt dan valt op dat er bijna 2 miljoen gebruikte auto’s te koop staan in Duitsland. Ter vergelijking, als je alle gebruikte auto’s die in Nederland te koop staan op de occasionsites zou ontdubbelen dan blijf je onder de half miljoen occasions. Daarnaast valt ook op dat het Duitse aanbod doorgaans een stuk jonger is. Als je alleen de personenauto’s bekijkt tot een jaar of 5 oud, met niet meer dan 100 duizend kilometers op de teller, dan zie je dat op een import website zoals MrWheelson het aanbod drie keer zo groot is dan op Marktplaats.

Kilometerstand

De houderschaps belasting in Nederland is relatief hoog voor een auto met een dieselmotor. Voor een middenklasse auto dieselmotor ligt in België de wegenbelasting rond de driehonderd euro op jaarbasis. Dit bedrag betaal je bij ons elke drie maanden. De meerprijs voor een dieselauto is in België ook veel minder hoog. Dik 10 jaar geleden was 4 van de 5 auto's nog een diesel in Belgie. Momenteel is nog steeds 60% van de auto's uitgerust met een zelfontbrander. Dit in tegenstelling tot slechts 15% in Nederland. Doordat er amper meerkosten zijn wordt er in België ook voor een diesel gekozen als men niet zoveel kilometers rijdt. Daardoor zijn er ook auto's met een dieselmotor te vinden van een paar jaar oud die nog amper gereden hebben.

Importheffingen

Dat er BPM bovenop de aankoopprijs komt is iets waar je bij de import vaak al rekening mee houdt. De teleurstelling is echter groot als je er tijdens je zoektocht achter komt dat er ineens nog veel meer geld bovenop komt. Dat zal je niet gebeuren als je een auto koopt die uit Duitsland komt, toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten als je een auto in gaat voeren.

Auto invoeren

Het invoeren van een occasion uit Duitsland is niet alleen lucratief, het is ook nog eens leuk om te doen. Door een auto in te voeren maak je maximaal gebruik van enerzijds het grote aanbod en de ruime keuze, en anderzijds van de fiscale voordelen.

Hoeveel BPM

De hoeveelheid BPM achterhalen die nog betaald moet worden bij de import van een auto vanuit Duitsland naar Nederland is nog niet zo eenvoudig. Er zijn verschillende manieren om te berekenen hoeveel BPM er nog afgerekend moet worden bij de Nederlandse Belastingdienst. Het advies is om dit over te laten aan professionals die dit dagelijks doen. Anders is de kans groot dat je teveel BPM afdraagt bij import. Het voordeel van de auto's op MrWheelson is dat de BPM al meegenomen is in het bepalen van de verkoopprijs.


Importheffing berekenen

Dat gaat echter wel gebeuren als je een auto gaat importeren die vanuit een land komt buiten de Europese Unie. Je moet dan denken aan landen zoals Amerika en Japan. Maar ook minder voor de hand liggende landen zoals IJsland, Noorwegen, Zwitserland, Montenegro, Turkije, Macedonië, San Marino, Servië, Albanië, Andorra, Canarische Eilanden, Guernsey, Isle of Man, Jersey, Vaticaanstad en Liechtenstein. Bij al deze landen dien je rekening te houden met een importheffing van 10%. Niet alleen over de aankoopprijs, maar ook over de verzendkosten en transportverzekering. Ook moet je bij auto’s van buiten de Europese Unie vaak de Nederlandse BTW betalen over de aankoopprijs. Op de website van de belastingdienst kun je hier meer informatie over vinden.

Nederlands kenteken

Pas als je alles qua belastingen goed hebt geregeld, en de auto op een correcte manier hebt ingevoerd dan zal de auto in aanmerking komen voor een Nederlands kenteken. Die gele Nederlandse kentekenplaten met zwarte letters kosten misschien maar een paar tientjes om te maken, voordat je er voor in aanmerking komt moet je de zaken dus wel goed regelen.

Diesel paniek

Een andere reden om juist op dit moment een auto te importeren uit Duitsland is dat er op dit moment in Duitsland veel onrust is op het gebied van diesel auto’s. Doordat de grenzen met betrekking tot fijnstof in veel grote Duitse steden ruimschoots worden overtreden, worden deze steden gedwongen maatregelen te nemen. Deze maatregelen zorg ervoor dat auto’s met een diesel motor zonder Euro6 label geweigerd worden uit de binnensteden. Je moet dan denken aan steden zoals Aken, Berlijn, Keulen, Düsseldorf, Stuttgart, München, Hamburg en Oberhausen. Door deze maatregelen is de verkoop van nieuwe diesels in Duitsland ingestort en stappen Duitse autorijders massaal over op benzine varianten. Hierdoor neemt het aanbod gebruikte diesels toe, waardoor de prijzen van dieselauto’s onder druk staan en juist deze auto’s met enorme kortingen te koop zijn.

Waar moet je op letten als je een auto importeert uit Duitsland?

Het is echter niet alleen maar hosanna als je een auto gaat importeren uit Duitsland. Zaken die je in de gaten moet houden zijn de historie van een auto, inruil, onderhandelen, de benodigde documenten en het verschil in BTW.

Duitse occasions

De occasions uit Duitsland staan bekend om hun hoge kwaliteit. Duitse autobezitters zijn vaak erg correct als het gaat om hun auto, dit zorgt ervoor dat als die Duitse gebruikte auto later als occasion wordt verkocht die vaak een goede historie heeft qua onderhoud. Dat is de reden dat Duitse occasions populair zijn door heel Europa.

Auto te koop

Als je een auto koopt in Duitsland dan zi je dat er heel veel auto's te koop staan. Op de bekende websites zoals Autoscout en Mobile zie je dat slechts een klein gedeelte van de auto's te koop wordt aangeboden dooor betrouwbare merkdealers. Een groot deel van de auto's wordt namelijk te koop aangeboden door kleine universele autohandelaren en privé personen. De professionale autokopers laten dit aanbod links liggen en concentereren zich op de auto's die te koop staan bij officiele dealers.

Autohistorie

Iets wat je goed in de gaten moet houden in Duitsland is de historie van een auto. Een openbaar kentekenregister zoals we dat in Nederland hebben, kennen ze niet in Duitsland. De ‘datenschutz’ gaat in Duitsland een stuk verder dan bij ons. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld geen register met een kilometerstand- of schadehistorie. Deze eerste is uitsluitend te herleiden aan de hand van het (digitale) onderhoudsboekje. Alleen door deze goed te inspecteren en controleren kun je zekerheid krijgen over de correctheid van de kilometerstand. Om het schadeverleden te kunnen controleren heb je kennis nodig over de achtergrond van de auto. Om deze reden biedt MrWheelson uitsluitend jonge auto’s aan die een sluitende (onderhouds)historie hebben en afkomstig zijn van officiële merkdealers in Duitsland.

Inruilen

Als je een auto uit Duitsland gaat kopen, dan is het niet mogelijk om je oude auto in te ruilen. Je zult dus zelf een koper moeten vinden voor je oude auto. Je kunt er voor kiezen om hem bijvoorbeeld via Marktplaats of ikwilvanmijnautoaf.nl te verkopen.

Onderhandelen

Als je in Nederland vaker een nieuwe of gebruikte auto hebt gekocht, dan zal je gewend zijn om flink te onderhandelen. Op die manier kun je bij de aankoop van een auto in Nederland vaak nog een leuke korting realiseren. Als je een auto koopt in Duitsland, dan is dit een stuk minder gebruikelijk. De prijzen die de dealers vragen zijn vaak marktconform en onderhandelen is dan bijna niet mogelijk.

Lage prijs

De prijzen in Duitsland liggen doorgaans een stuk lager dan in Nederland. De auto's zijn geprijst om te verkopen. Het nadeel is dat het onderhandelen over de prijs dan wat lastiger is. Ook moet je rekening houden met bijkomende kosten die zorgen dat die lage prijs in Duitsland uiteindelijke een hoge prijs kan worden.

Documenten

Als je een auto gaat importeren uit Duitsland, zorg er dan voor dat je de documenten goed voor elkaar hebt. Dit is met name van toepassing als je BTW verlegging gaat toepassen. Dan dien je niet alleen een kopie legitimatiebewijs en recente uitdraai van de Kamer van Koophandel uittreksel te overleggen, maar dient deze soms ook nog in het Duits vertaald te worden. Ook is het verstandig de regels en voorwaarden die op de Duitse documenten en overeenkomsten staan goed door te nemen zodat je later niet voor nare verrassingen komt te staan. Met name de afspraken rondom de garantie zijn belangrijk. Is die van toepassing als de auto wordt geëxporteerd of wordt dit specifiek uitgesloten? Moet je voor aanspraak op garantie met de auto terug naar Duitsland of kan dit in Nederland geregeld worden?

BTW

Als je zakelijk een auto koopt in Duitsland dan dien je er rekening mee te houden dat de BTW in Duitsland lager is dan die in Nederland. In Duitsland is deze namelijk 19% en in Nederland 21%. Het verschil in omzetbelasting, in het Duits ‘Mehrwertsteuer’, moet in Nederland in rekening worden gebracht. Hierdoor wordt een auto uit Duitsland 2% duurder.

Snel en makkelijk een auto importeren met MrWheelson

Je kunt natuurlijk zelf op zoek gaan naar een gebruikte auto uit het buitenland op websites zoals Mobile.de of Autoscout24 en de bijkomende kosten gaan berekenen. Maar bespaar je de moeite, MrWheelson heeft dit alvast voor jou gedaan.

We hebben de prijzen van merkdealers uit het buitenland als basis genomen en daar de kosten voor de BPM en importdienstverlening bovenop geteld. Deze prijzen staan vermeld als 'Basisprijs'.

Wil je liever dat alle werk uit handen wordt genomen en de auto met Nederlands kenteken bij jou thuis wordt afgeleverd dan kun je ook gaan voor de 'Thuisbezorgd door MrWheelson'.

Bij het 'Kopen bij MrWheelson'-pakket gaan we een stapje verder en bieden we je meer garanties en zekerheid. Wij schieten de auto voor als je gebruik maakt van lease, regelen de aankoop en import, reconditioneren de auto, zorgen dat de auto de servicebeurt en APK keuring heeft gehad, zetten de boordcomputer en navigatie om naar de Nederlandse taal, regelen de fiscale en juridische zaken en leveren de auto thuis af met 365 dagen garantie. Bovendien zijn wij je aanspreekpunt in geval van eventuele garantiezaken in de toekomst.

Financial lease, inruil en garantie

Een bijkomend voordeel is dat MrWheelson ook aanvullende diensten levert zoals financial leasing en de mogelijkheid om de oude auto in te ruilen. Doordat je de import van een auto combineert met financial lease behaal je dubbel voordeel.

Contact met MrWheelson

Neem contact op met ons team om een offerte op te vragen voor de Duitsland auto die jij op het oog hebt of om advies te vragen. Bel 085-4012905, mail sales@mrwheelson.nl of bekijk onze contact pagina.

online-import-mrwheelson-1